S.P.E.C.I.A.L.
S.P.E.C.I.A.L. opiera się na trzech kluczowych zestawach elementów opisujących postać:
Atrybuty - reprezentują atrybuty posiadane przez postać od urodzenia. Pozostają one zwykle na tym samym poziomie przez całą grę, mimo że mogą się zmieniać na przykład poprzez zażywanie używek, wszczepianie implantów, leki, chodzenie w pancerzu wspomaganym, obecność pewnych bohaterów niezależnych, uszkodzenie spowodowane trafieniem krytycznym, używanie niektórych przedmiotów lub wybór pewnych profitów.
Umiejętności - odpowiadają za szansę postaci na wykonanie konkretnego działania (takiego jak trafienie kogoś z broni palnej lub otworzenie wytrychem drzwi). Aby je zwiększyć, gracz musi przeznaczyć na nie Punkty Umiejętności, które otrzymuje po wejściu na każdy kolejny poziom doświadczenia. W trakcie tworzenia postaci, gracz wybiera także trzy umiejętności, które będą się rozwijać dwukrotnie szybciej. Owe trzy umiejętności pozwalają na tworzenie swego rodzaju profesji dla postaci.
Profity - to specjalne zdolności, które pozwalają bohaterowi nabyć nowe umiejętności i bonusy. Postać otrzymuje nowego Perka co jeden (w Fallout 3) , dwa (Fallout: New Vegas) lub trzy (Fallout, Fallout 2) poziomy doświadczenia.